Hlavní stránka » Slovníček

Elektromobily

29 července 2010 Žádný komentář

Říká se, že stojíme na prahu nové éry automobilismu. Vznik této myšlenky podnítily hlavně hybridní technologie, které se začínají poskrovnu využívat snad v každém novém automobilu. Jenže co bude dál, až hybridy díky svým nízkým spotřebám paliva ovládnou svět.

V tu chvíli bude svět na prahu další éry a tentokrát už půjde o čistokrevné elektromobily. Mluvím tedy o automobilech, které pro svůj pohon nespalují žádné fosilní palivo, ale využívají elektrické energie ze svých akumulátorů.

Z těchto akumulátorů jsou napájeny elektromotory, které zabezpečují samotný pohyb vozu. Tyto akumulátory (většinou typu Li-Ion) však mají nevelkou kapacitu, takže i dojezd většiny automobilů na elektřinu je dostatečný pouze na městské popojíždění. Což však bude stačit lidem, kteří používají automobil pouze ve městě a nedělají mnohasetkilometrové výlety.

E-automobily se považují za velmi ekologická vozidla, protože nevypouštějí žádné výfukové emise (proto se často označují jako Z.E. vozidla = Zero emissons, což v překladu znamená nulové emise). Jenže musíte myslet na to, že energie, kterou je nabíjen elektromobil v dokovacích zařízeních, je vyráběna většinou spalováním fosilních paliv v nedaleké elektrárně.

Tedy elektrická vozidla jsou ekologická pouze v místě svého provozu, jinak jejich pohon je vykoupen spalováním fosilních paliv. Co je na nich tak úžasného, když mají nahradit klasické spalovací automobily? Účinnost elektromotoru/ů je několikanásobně vyšší než u spalovacího motoru. Účinnost převodu energie (elektrické) na pohyb je u elektromotorů totiž až 90 %. Což je rozhodně rozdíl oproti max. 40 % u spalovacích motorů, které tak zbylých 60% paliva zbytečně spálí a efektivně nevyužijí.

Elektromobily se sice začínají už v tomto roce (2010) prodávat, avšak dokud nebude vystaven prvotřídní systém dobíjecích stanic, tak nemají šanci na masové rozšíření. Stejně tak se musí vyřešit výroba elektrické energie, protože stávající systémy a rozvodné sítě nejsou stavěné na takový nápor „spotřebičů“, kterými budou právě nové elektromobily. Ty se budou ve velké míře nabíjet ze síťových zástrček (tzv. plug-in).

Automobily poháněné elektromotory se mohou nabíjet několika různými způsoby. Tím nejdůležitějším je tedy plug-in nabíjení z klasických síťových zástrček a speciálních nabíjecích stanicí v okolí silnic.

Dalším způsobem „nabíjení“ je technologie zvaná rekuperace kinetické energie, která dobíjí elektromobil při brzdění, či deceleraci, takže spotřebovanou energii vrací zpětně do akumulátorů. Účinnost této technologie není však tak vysoká, aby zabezpečila dobíjení akumulátorů při celé délce jízdy. Slouží pouze pro krátkodobé dobíjení.

Poslední možností nabíjení baterií jsou klasické fotovoltaické (sluneční) články na střechách. Ty však svým nízkým výkonem dokážou zásobovat elektřinu pouze palubní přístroje. Samotný pohon vozu rozhodně neutáhnou.

Podobné články:

Komentáře k článku:

Zanech komentář, nebo trackback z tvé vlastní stránky. Můžeš také odebírat náš RSS kanál .

Buď slušný, piš čtivě, k tématu a žádný spam.

Můžeš využít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tento magazín podporuje Gravatar.