Předchůdce sériového automobilu Škoda Yeti, byl představen ve formě konceptu pod stejným názvem. Premiéru měl v roce 2006 na Ženevském Motor Show a sklidil velké ovace. Odborníci i fanouškové přijali tento koncept velmi kladně, takže bylo jen otázkou, kdy se dostane do sériové výroby.
Jak my všichni víme, tak do sériové podoby se dostal a v současnosti brázdí naše silnice, ale o tom více na Sériovky.cz a v samostatném článku.
Škodovka tak představila automobil ze segmentu SUV, se kterým do té chvíle neměla nic společného. Všichni očekávali propadák, jak by přeci česká Škodovka mohla představit slušný „off-road“ automobil? A přeci se tak stalo. Yeti si svým robustním, ale přesto příjemným vzhledem získal nejedno srdce.
Koncept (a vlastně i sériovka) působí prakticky a užitelně v klasickém provozu. Myslím, že i chalupáři v případě uvedení 4×4 by nelitovali své koupě, kdyby jim nevadila vyšší cenovka. Zajímavým prvkem jsou A sloupky „protáhlé“ do jednolitých střešních nosičů, které končí až D sloupkem. Takto uzpůsobené nosiče vypadají celistvě s vozem a dopřávají mu určitou výjimečnost.
Hezkým prvkem automobilu je čistota linií v podobě rovné linie bočních oken. Ta nám chyběla u automobilu Škoda Roomster, kde zadní okno nesouviselo graficky se zbytkem – je však pravda, že díky tomuto prvku byl Roomster zajímavým a neotřelým.
Přední masce vévodí klasický škodovácký gril, ale hlavně výrazná mlhová světla, která mají kruhový tvar. Klasické světlomety dodávají konceptu poměrně usedlý výraz. Přední maska v sobě má vystouplý tupý profil písmene V, který pokračuje plynule až na kapotu vozu. Tuto linii přerušují pouze mlhové světlomety.
Na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem (2006) byla představená druhá verze konceptu Yeti. Tentokrát šlo o otevřený pick-up, který by se svým vzhledem hodil na pláže, nebo pro dobrodruhy. Díky sundavací střeše by se z Yetiho v pár chvilkách stalo stylové vozítko, které byste ocenili v parném létu. Střešní systém nabízí několik možností jak zakrýt střešní prostory, takže variabilitě nic nebrání. Úložný prostor pick-upu by si jistě našel také své fanoušky, kteří by ho bez problémů zaplnili.
Interiér Yetiho vypadá poměrně futuristicky. Těžko by od Škodovky někdo čekal interiér plný praktických čistých linií. Jak můžete vidět na okolních fotografiích, tak „řadicí páka“ má možnost navolit režim „zajíce“, či „želvy“.
Pro neznalé těchto symbolů vysvětlím, že značí nápravovou redukci (někdy se jí také říká zkráceně redukce). Zajíc (jako rychlé zvíře) značí převod do rychla, želva značí naopak (logicky) převod do pomala. Tato možnost volby umožňuje vhodně volit rychlosti například v terénu.
Ložný prostor Yetiho má naprosto rovnou podlahu, takže naložení velkého množství nákladu nic nebrání. Netradičním prvkem jsou dvoudílné zavazadlové dveře. Dolní polovina se dá totiž lehce odklopit do pravého úhlu. Díky tomu nám vznikne prostor pro uložení jízdních kol, jak vidíte na fotografiích v tomto článku.
Milovníky praktičnosti potěšilo oplastování masky vozu, bočních prahů a samozřejmě i zadního difuzoru. Díky tomu projetí drsnější vozovkou by nemělo představovat žádné nebezpečí pro Yetiho. Vždyť se jedná o „zimního“ muže, tak tomu přeci nějaké škrábance nemohou hrozit.
Zdroj: Conceptcarz.com
Dodatek k 2. Srpnu 2010: Škoda Yeti se dostal do sériové výroby (více na Sériovky.cz).