Turbodmychadlo

Turbodmychadlo slouží k přeplňování motoru a tím k zvyšováním plnění a tím pádem vyššího výkonu. Toto zařízení je také známo pod skráceným slovem Turbo. Turbo se skládá z turbíny, dmychadla a hřídele, která spojuje obě dvě části. Turbína umístěna ve výfukovém potrubé je roztáčena tlakem výfukových plynů a zároveň roztáčí i dmychadlo umístěné v sání které tlakuje vzduch do motoru a vzniká přeplňování.

Turbo se otáčí velice rychle – 10 000 až 150 000 ot./min. v závisloti na velikosti a konstrukci turbodmychadla. Většinou je mazáno pomocí tlakového oleje, protože klasická ložiska by dlouho nevydržela podobný nápor. Olej je sem přiváděn většinou z motoru a musí být poté znovu ochlazen olejovým chladičem.

Samotný výkon turbodmychadla se u novějších generací dá regulovat pomocí tzv. obtoku (bajpásu) který je ovládán tlakem produkovaným dmychadlem, nebo pomocí proměnlivé geometrii lopatek turbíny.

Jako twin turbo se označují dvě turbodmychadla zapojená v sérii zasebou, které ještě zesilují přeplňování. Přeplňování motoru se dělí na vysokotlaké a nízkotlaké.

Video

Přidat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..