Japonská automobilka Toyota představila před třemi lety (2007) na Ženevském autosalonu koncept Hybrid X. Jak už z názvu vyplývá, tak se jedná o koncepční automobil s hybridním pohonem.Má ukázat směr nových hybridních vozů automobilky Toyota. Škoda že ani po 3 letech Toyota nevyužila design tohoto vozu.
Při hypotetickém použití tohoto designu u nové generace Priusu, by sice Toyota ztratila část svých klientů, co mají v oblibě konzervativní design, ale zato by přilákala nové zákazníky. Mladší generaci by jistě zaujal netradiční prosklený design využívající ve svých křivkách tvar písmene „U“. Podle názvu by každý očekával spíše prvky ve tvaru „X“, ale designéři vozu Toyota Hybrid X se evidentně rozhodli jinak.
Design vozu pochází z evropského designového studia ED2, které sídlí na jihu Francie. Z tohoto studia pochází design konceptu Toyota FT-CH. Ten má spoluvytvářet společně s Priusem poslední generace hybridní „rodinku“ Toyoty.
Prosklená střecha začínající u předních světel a pokračující přes dva střešní nosníky končí až na zádi vozu. Umožňuje tak řidiči takřka dokonalý výhled, který ještě podtrhuje „zdvojený“ A sloupek. Přední i zadní díly této panoramatické střechy samozřejmě kopíruje tvar písmene „U“. Černě lakované (a tím schované) sloupky A,B,C vytvářejí na bočním profilu vozu Hybrid X netradiční vzhled.
Toyota se snažila do tohoto vozu dostat co nejvíce futuristických prvků. Proto použila i netradiční systém otevírání dveří. Dveře se totiž otevírají směrem od sebe, takže umožňují pohodlný nástup cestujících do vozu. Tento typ otevírání se dokonce objevuje u sériových vozů, avšak jiných automobilek, než je Toyota. Byl použit například u Mazdy RX8, nebo nejnovější generace vozu Opel Meriva.
Interiér konceptu nabízí prostor pro 4 cestující. Klasické zadní prostřední sedadlo bylo nahrazeno futuristickým středním panelem ve tvaru písmene „U“. Tento sloupek vychází plynule z podlahy vozu y vytváří dojem celistvosti a ladnosti interiéru. Velký rozvor vozu (2800 mm) zabezpečuje zadním cestujícím dostatečný prostor pro nohy. Také ostatní rozměry automobilu (délka 4500 mm, šířka 1850 mm, výška 1440 mm) jsou více než štědré.
Světlomety obdařené technologií LED jsou u koncepčních vozů prakticky samozřejmostí. Tato technologie se už nějakou dobu používá i u sériových vozů v podobě denních světel s vysokovýkonnými diodami. Zaujme také to, že koncept Toyota Hybrid X je obut do nízkoprofilových pneumatik 225/40 o rozměrech dvaceti palců.
„Technofily“ jistě zaujme fakt, že volant konceptu Toyota Hybrid X není spojen s koly mechanickou cestou. Zde bylo použito řízení tzv. drive-by-wire-steering, tedy otáčení volantu je přenášeno na řízenou nápravu přes snímače otáčení. Samotné natáčení kol je řešeno pomocí elektromotorů.
O pohon tohoto konceptu se stará poslední generace hybridního systému „Hybrid Synergy Drive“. Jedná se tedy o klasický spalovací motor, kterému asistuje elektromotor. O přesné specifikaci pohonných agregátů nebylo „dosud“ vydáno žádné prohlášení. A jelikož se jedná o 3 roky starý koncept, tak se tyto údaje těžko někdy dozvíme.
Zdroj: Green.autoblog.com