Jako Wankelův motor se označuje motor s krouživým pohybem pístu, který za jednu otáčku pístu zdolá všechny 4 doby chodu motoru. V této době Mazda jako jediná automobilka využívá a zdokonaluje rotační motory.
Výhody Wankelova motoru jsou větší výkon než klasický motor, málo pohyblivých částí, ale mezi nevýhody patří například neekologický provoz, protože je mazán tzv. „mastnou“ směsí. Wankelův motor vytvořil Felix Wankel a svoje první využití našel v letectví. Mastná směs je palivo které je spalováno v motoru a před samotným vstupem do válce je do paliva pomocí čerpadla přidáváno mazivo (nejčastěji olej) a tím je mazán samostaný motor.
Jelikož hrany pístu jsou velmi namáhané, tak jsou opatřeny těsnícími lištami z keramického materiálu, avšak stejně wankelův motor nemá takovou životnost, jako klasický motor s řadovými válci. Jediné části které se pohybují při chodu motoru jsou samotný píst a výstředníkový hřídel, takže konstrukce je o hodně jednoduší než klasický motor.
Motor také nepotřebuje žádné rozvody a ventily a vystačí si s „pouhým“ utěsňováním kanálů při pohybu pístu jako dvoudobý motor. Wankel se také vyznačuje malými rozměry. Tento motor je mazaný dvěma systémy a to už dřívě zmiňovanou mastnou směsí a také výstředníkový hřídel má vlastní tlakové mazání. Skříň je vyrobena z hliníkové slitiny většinou a jeho pracovní plochy jsou chromovány nebo upraveny metodou Nicasil.
Video
mám čtyřdodý rotační setrvačníkový motor,holý motor se složí ze čtyř dvoushodných dílů + hřídel s ložisky.má čtyří spalovací komory za jednu otáčku kolem osy proběhnou čtyři sapalovací cikly ,chlazení kapalina vzduch spaluje vše.200 kc ve válci 20x20cm ,1 000kc válec 40×40 cm