Hlavní stránka » 2011, Jaguar

Předobraz sériového modelu – Jaguar CX-16

23 září 2011 Žádný komentář

Britská automobilka Jaguar je už nějaký čas v područí indické Taty, ale nebrání jí v tom v představování ojedinělých konceptů. V Ženevě to byl CX-75 a teď ve Frankfurtu nad Mohanem model CX-16. Oproti předchozímu konceptu je tento nový předobrazem sériového modelu, který se má stát nejmenším Jaguarem v nabídce. Má jít do „souboje“ s Porsche 911.

Pod kapotou se ukrývá zážehový šestiválec s písty do V a celkovým zdvihovým objemem 3,0 litru. Motor je uložen podélně a přeplňovaný je mechanickým kompresorem. Díky němu dosahuje výkonu až 380 koní. Výkonnému spalovacímu motoru zdatně sekunduje menší elektromotor. Ten se při brzdění chová jako generátor (využívá kinetickou energii vznikající při brzdění).

Princip tohoto elektromotoru je podobný systému KERS, který je znám ze závodů Formule 1. Nahromaděná energie se může po stisknutí červeného (jak jinak) tlačítka najednou vypustit. Krátkodobě (cca 10 sekund) se zvýší výkon až na 500 koní. Poté se musí baterie znovu dobít.

Výkon od obou motorů je přenášen na zadní nápravu a o řazení se stará osmistupňová automatická převodovka. Díky novému hliníkovému rámu je váha na příjemných 1600 kg a rozložení váhy je v ideálním poměru 50:50.

Koncept zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 299 km/h. Sice se nejedná o čistokrevný elektromobil, ale kratší vzdálenost v rychlostech do 80 km/h zvládne CX-16 dokáže ujet jen na energii z baterií – tedy s nulovými emisemi. Poté se do provozu zapojí spalovací motor. Průměrně vůz vyprodukuje 165 gramů CO2 na 1 kilometr.

Za designem stojí tým vedený Ianem Calumem, který má na svědomí vzhled všech posledních Jaguaru. Téměř všechny poslední vozy britské značky byly přijaty pozitivně. Koncept CX-16, popřípadě jeho sériová podoba, na tom bude pravděpodobně stejně.

Design vozu čerpá jak ze samotné historie automobilky, tak z nejnovějších modelů. Inspirací byl také koncept CX-75 a jeho futuristické tvary. Zde však došlo k jejich zklidnění a do sériové výroby se dostane automobil bez větších změn.

Exteriér vozu ukazuje nové „tvarosloví“, které uvidíme u nových Jaguarů. Podle slov Iana Calumma jde o určitý milník v designu této britské automobilky. U nových vozů se tak můžeme těšit na sportovní naturel, britskou preciznost a čisté linie.

Celý vůz (kromě jedné výjimky) využívá sériovou techniku, která se klidně může objevit u silniční verze. Jedinou výjimkou je výklopné okno zavazadlového prostoru. Není vůbec jisté, jestli jde o funkční prvek, který najde opodstatnění v sériovém voze, nebo jen šlo o „koncepční hračičku“.

Interiér je poměrně konvenční. Když opomeneme nepřehlédnutelné rudé kožené čalounění, množství karbonových prvků a alcantaru. Mnohým by se takto vyšperkovaný interiér zamlouval, ale jistě takhle nebude vypadat základní verze sériového modelu.

Na autosalonu ve Frankfurtu, kde jsem ani já nechyběl, byl koncept CX-16 neustále obletován novináři. Ani jednou se nestalo, že by kolem něj bylo prázdno. Uhrančivý pohled vozu všechny okouzlil, takže o zájem médií byl značný.

Video:

Podobné články:

Komentáře k článku:

Zanech komentář, nebo trackback z tvé vlastní stránky. Můžeš také odebírat náš RSS kanál .

Buď slušný, piš čtivě, k tématu a žádný spam.

Můžeš využít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Tento magazín podporuje Gravatar.