Zeleně jedovatá Škoda Vision C

Škoda konceptyŠkoda v posledních letech (především díky snahám šéfdesignéra Josefa Kabaně) neustále invovuje své vozy a převádí je do nového škodováckého „strohého a čistého“ stylu. Začalo to u konceptu Škoda Vision D, pokračovalo u MissionL a tentokrát tu máme Škodu Vision C. Ta byla hlavní hvězdou mladoboleslavského showroomu na letošním ženevském autosalonu.

Na první pohled byste možná řekli, že je to jen Škoda Octavia (nejnovější generace) v ostré zelené barvě s několika ostrými liniemi, které si Češi vypůjčili od inženýrů ze Stuttgartu. Ale nové pětidvéřové škodovácké „kupé“ (ano i u nás se už některé vozy označují podobně nesmyslně) svébytně pracuje se stylem předchozích konceptů i reálných vozů.

Právě třeba Škoda Rapid je skvělou ukázkou, jak si v Mladé Boleslavi pohrávají se základní koncepcí daného vozu a oživí je novým kabátkem. Liší se náš nový koncept od běžných sériových vozů? Je to přehnaná futuristická studie, která nikdy nepůjde do výroby?

Nemyslíme si. Škodovce třeba už koncern Volkswagen povolí trochu otěže a budeme mít i sportovnější model, který ale možná půjde po krku zavedenějších Passatů, které jsou vlajkovou lodí právě VW.

Designová kreace odtržená od reality? NE!

Koncept má sice bezrámová okna, skryté kliky a český křišťál v předních světlometech (podobně jako u dřívějších konceptů z dílny J. Kabaně), poměrně nízká čumák, ale sériové výrobě by moc nebránilo.

Jen, aby to nedopadlo jako s tehdy opěvovaným konceptem Joyster, který všechny okouzlil svou nadčasovostí a svěžestí… Jenže jsme ho nemohli vyrábět, protože se koncernu nehodil do nabídky. No můžeme doufat, že „Céčko“ nepotká stejný osud.

Co má Vision C pod kapotou

Tepe mu zde downsizingový motor o objemu 1,4 litru s přímovstřikovým systémem (TSI). Vyšší výkon přímého vstřikování paliva do spalovací komory je posílen ještě o „turbo“ efekt od turbodmychadla. Celkový výkon benzínového motoru je 81 kW.

Motor díky nové koncepci umožňuje spalování nejenom benzínu, ale i zemního plynu. Spotřeba plynu (při přepočtu na ujetí 100 kilometrů) je 5,1 m3. V přepočtu na množství vypouštěného CO2 do okolí to vychází na 91 gramů na 1 kilometr.

Vypilovaný design

Design vozu Vision C by se dal popsat jako funkcionalistický minimalismus. S minimem linií, hran a prohlubní dokážou ve Škodovce opravdové zázraky. A nejde o chirurgicky čisté a neskutečně nudné vozy mnohých německých značek, ale o svěží vozy, které mají neokoukaný a nadčasový design. Ten se brzy objeví i u jednoho z posledních zástupců staré gardy. Ano i Škoda Fabia projde modernizací a dostane nový „přeliv“.

Přejme novému designovému počinu hodně štěstí do budoucna a smekáme před Josefem Kabaněm za jeho práci pro „českou“ Škodu.

Zhlédněte videa o konceptu Škoda VisionC:

Zdroj fotografií: Škoda Auto

Přidat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..