Mazda Shinari – koncept ostrý jako ostří katany

Mazda ShinariVypadá to, že nám Nagare vyrostlo a dospělo. A stalo se z něj Kodo. Že nevíte, o čem mluvím? O novém designovém stylu, který představila Mazda v Miláně (2010). Design vozu Mazda Shinari se odlišuje od dosavadního stylu, který se označoval jako Nagare (ten používala Mazda od roku 2006 napříč svým portfoliem vozů).

Linie ostré jako žiletka, či ostří katany. Tak bych popsal vzhled konceptu Shinari. Sama automobilka Mazda v oficiálním videu (k zhlédnutí pod článkem) ukazuje, že spojení linií automobilu a typické japonské zbraně je na místě.

Podtitulek stylu Kodo je „Soul of motion“, což by se dalo volně přeložit jako duše pohybu. Znovu se zde ukazuje smýšlení japonských designérů od Mazdy – ztvárnění pohybu. Zde tedy vidíme jasnou paralelu k původnímu designovému jazyku Nagare.

Kdo měl na starosti designovou studii Mazda Shinari? Rovnou 3 designová střediska, která se nacházejí v Japonsku, Německu a USA. Celý vývoj měl pod palcem Ikuo Maeda, tedy šéfdesignér Mazdy. Ten je na svém „postu“ od poloviny roku 2009 a pod jeho „křídly“ byl v minulosti vyvíjen i legendární model RX-8.

Pokud znáte přesný význam spojení „kupé“, tak jistě musíte skřípat při pročítání materiálů k posledním konceptům světových automobilek. V poslední době je „moderní“ využívat slovo kupé ve spojení s čtyřdveřovou koncepcí. Mazda Shinari není žádnou výjimkou, takže materiály se hemží výrazy čtyřdveřové kupé. Za tím vším nejspíše stojí snaha automobilek zaujmout. Nebo kdo ví?

Netradičním prvkem je leštěný hliníkový břit, který tvoří spodní polovinu masky a protíná světlomety. Tato výrazní linie svým tvarem připomíná logo automobilky Mazda. Podobnou linii nalezneme i na zadní části vozu. Tvoří tak ucelený prvek, díky kterému se dá Shinari lehce odlišit od konkurence. Zajímavé je také to, že tento břit je podsvícen technologií LED. Podobné řešení použila Mazda už v minulosti a to u konceptu Mazda Furai. Mazda při vývoji designu dávala důraz i na nízký aerodynamický odpor, kterému má dopomáhat přední členěný difuzor a také boční chromovaná linie.

Výrazné blatníky alá Mazda RX-8 dávají vozu vzhled svalnaté šelmy, která se „už už“ připravuje na skok. Zadní část vozu se nese v podobném stylu jako přední. Tedy najdeme zde prohnutý hliníkový břit (jak jsem psal výše) a také difuzor s podobným členěním jako vpředu. Svažující se střecha vytváří dojem liftbacku, ale osobně bych se přiklonil k označení fastback. Přeci jenom linie je poměrně jemná a neodlišuje prostor pro zadní okno a část zavazadlového prostoru. Nemůžu však opomenout fakt, že páté dveře se otevírají celé, takže označení liftback je na místě.

Interiér posledního konceptu Mazdy využívá poslední generace rozložení prvků HMI (Human Machine Interface). Jedná se o koncepci interiéru, v které jsou ovládací prvky podřízeny hlavně řidiči. Ten je tak „odtrhnut“ od zbylého prostoru interiéru a může se soustředit pouze na radost z řízení.

Interiér vozu až nápadně připomíná koncept Mazda Nagare. Vnitřek vozu je laděn do zemitých barev jako hnědá, či grafitová (přístrojová deska, čalounění dveří, střechy) a bílé, která je použita na kožených sedadlech. Interiér je velmi vzdušný a prosvětlený díky velkému prosklení střechy. To je řešeno netradičně v podobě 3 velkých skleněných ploch.

Co se skrývá pod kapotou konceptu Shinari se zde nedozvíte. Mazda tuto informaci ještě neposkytla v tiskových prohlášeních. Je možné, že se to nikdy ani nedozvíme, protože se jedná o designový koncept.

Co zamýšlí Mazda s tímto automobilem? Chce přímo jím (nebo jiným vozem vycházejícím z této studie) konkurovat prémiovým vozům značky Audi, BMW, či Mercedes. Nevím, jestli se jí to podaří, protože majitelé vyznávající design těchto automobilek mají oblibě spíše konzervativnost a chladnost, než emoce a netradičnost v podobě japonského vozu Shinari. Uvidíme, jestli tímto vozem udělá Mazda čáru přes rozpočet svým konkurentům. Jedno je však jisté – Nagare je mrtvé, je tu Kodo.

Video:

Zdroj: Conceptcarz.com

Přidat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..